רישום פטנטים - הצעדים הראשונים בהקמת סטארט-אפ | עו"ד יריב קדם //

אייקון, קניין רוחני
רישום פטנטים

כשעולים על אמצאה (לא המצאה), הדבר הראשון שיש לחשוב עליו הוא רישום פטנטים. רישום פטנט, הוא שלב חשוב מאד בהקמת סטארט-אפ. ברגע הראשון עולות מחשבות ותחושות מסעירות. מצד אחד, ניצוצות הפוטנציאל העצום של הגשמת הרעיון, מימוש עצמי, כספי, מקצועי. מצד שני צבר חששות:

1

  • איך מבצעים רישום פטנטים?
  • איך מפתחים את המוצר נשוא הפטנט?
  • האם כבר יש אמצאה כזו ואני בכל זאת לא הראשון?
  • אם הרעיון פנוי, איך ארשום אותו ראשון?
  • אם אעלה את החששות שלי בפני מישהו, באם הפטנט יאבד לי?
  • איך מממשים סטארט אפ מצליח מרעיון לפטנט?

1

כמשרד שמלווה יזמים וסטארטאפים כבר יותר מ- 20 שנה, נוכל לתת לך כמה כלים להתחיל עימם לתהליך רישום פטנטים לסטארט-אפ שלך, ובראשם הדרכה ראשונית כיצד לעשות בדיקה-עצמית ראשונית חינם של פטנטים. כדי להתחיל לחץ "קרא עוד" להלן. כדי להתחיל בתהליך מקצועי השאר פרטים ב"צור קשר" ונחזור בהקדם לתיאום פגישת יעוץ.

 

    לתאום פגישת ייעוץ שלח/י פרטיך





    קרא עוד
    Patent search & protection
    יריב קדם, עו

    יריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.

    בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-

    Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).

    קרא עוד >>


    • מעל 20 שנות ליווי סטראט-אפים וחברות הייטק
    • הקמת סטארטאפים מוגנים משלב הרעיון
    • הגנה בינ"ל, מפת דרכים חכמה, צוות מנטורים בכיר
    • תכנית פיננסית, תכנית גיוס משקיעים

    חיפוש מקדים לרישום פטנט

    לפני שניגשים לתהליך רישום הפטנט, יש לבצע חיפוש פטנטים מקדים. לפני בדיקה מקצועית שעולה כסף, אפשר לנסות לבצע חיפוש ראשוני עצמאי, ורק אם לא מוצאים תוצאות רלבנטיות, לפנות שלב המקצועי. לצורך ביצוע פטנטים עצמאי, נסביר בקצרה כמה מושגים מעולם זה, כדיל לבצע את החיפוש ביעילות:

    רישום פטנט נעשה לגבי "אמצאה" (Invention). ככלל, אמצאה עוסקת בהיבטים הפונקציונאליים של מוצר או תהליך שהוא מבצע. מוצר יכול להיחשב לא רק מוצר פיסי, אלא גם תוכנה או אפליקציה בעלות זיקה טכנולוגית. יצויין כי ארה"ב נחשבת ליבראלית יותר לגבי רישום פטנטים על תוכנות ואפליקציות.

    לפיכך, בכל מקום שאנחנו מדברים על "אמצאה", אנחנו למעשה מדברים על מוצר במובן הרחב של המילה, או תהליך שהוא מבצע, אם הם עומדים בדרישות הפונקציונאליות, חדשנות וצעד המצאתי, מושגים שיובהרו להלן.

    1

    פונקציונליות, חדשנות, צעד המצאתי

    בעת חיפוש פטנט עליך להיות מודע למה אפשר ומה אי אפשר לבצע לגביו רישום פטנט, לאור דרישות הפונקציונליות, החדשנות, וצעד אמצאתי:

    • דרישת הפונקציונליות מתייחסת להיבטים התפקודיים של האמצאה, כלומר לא ניתן לרשום פטנט על ההיבטים העיצוביים. כך למשל אם הרעיון שלך מתייחס למוצר שגם מתפקד באופן חדשני וגם נראה חדשני, הפטנט יכול להירשם רק על ההיבט הפונקציונלי.
    • חדשנות: על האמצאה להיות חדשנית. כלומר צריך שלא תהיה מתוארת במסמך יחיד או מיושמת באף מקום בעולם. זו דרישה נוקשה, ולכן רצוי לבצע, לכל הפחות, חיפוש פטנטים, כדי לבדוק שאין דבר כזה במאגרים הידועים.
    • צעד אמצאתי: גם אם האמצאה חדשה, כלומר אין כמוה בכל העולם, צריך לוודא שההתקדמות שלה אינה טריוויאלית לבעל מקצוע ממוצע בתחום.

    על אופן ביצוע חיפוש פטנטים עצמאי חינם לחץ כאן.

    1

    ההליך לרישום פטנטים

    כדי להשלים את התמונה לגבי הליך רישום פטנטים, יצויין שבקשת הפטנט מוגשת לבחינה אצל רשמי הפטנטים של כל מדינה ומדינה, ואף שהחוקים מאד דומים בכל המדינות, לכל אחת מדיניות קצת שונה.

    כל מדינות העולם (כמעט) חברות באמנה בינלאומית חשובה שנקראת אמנת פריז. בהתאם לאמנה זו, לאחר הגשת בקשת הפטנט במדינה הראשונה ("בקשת הבכורה") ניתן להגיש את הבקשות המקבילות ביתר מדינות העולם בתוך 12 חודשים ממועד ההגשה. בכשני שלישים ממדינות העולם ניתן להאריך תקופה זו ב- 18 חודשים נוספים לאור אמנה נוספת שנקראת פי. סי. טי (PCT – Patent Cooperation Treaty), וזאת כדי לאפשר לשכלל את המוצר נשוא הפטנט ולאמוד את ההצלחה הפוטנציאלית שלו טרם הגשה בפועל. תוקף ההגנה של פטנט בישראל ובמרבית המדינות הינה לרוב עד 20 שנה ממועד ההגשה של בקשת הבכורה.

    לקראת רישום פטנט ניתן להגיש התנגדות לרישומו. כן ניתן לבטל או למחוק אותו לאחר רישומו. הליכים אלו מתנהלים כהליכי משפט של ממש בפני רשם הפטנטים של המדינה הרלבנטית. על כן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פטנטים הבקיא בתחום.

    1

    מסחור פטנטים

    את הפטנט ניתן למכור כנכס במיוחד אם הוא מגיע בעסקת חבילה עם אב-טיפוס למוצר אטרקטיבי ותוכנית משובבת עין של יזמות עם פוטנציאל מסחרי או טכנולוגי גבוה. אם שומרים על הפטנט הרשום, ניתן לפתח ולמכור מוצרים נשוא הפטנט למנוע מאחרים לעשות שימוש בטכנולוגיה הרלבנטית, ולכל הפחות לגבות תמלוגים ממי שמקבל רישיון שימוש. עצם העובדה שניתן להכתיר מוצר כנשוא בקשת פטנט (Patent Pending) מהווה אמצעי שיווקי חשוב. אלו ועוד מהווים תמריצים לביצוע רישום פטנט שעיקרם שמירת היתרון היחסי בשוק כלפי מתחרים עם טכנולוגיות מתחרות.

    1

     אכיפת פטנטים

    במקרים של הפרת פטנט ניתן לאכוף אותו בבית משפט באמצעות מגוון כלים משפטיים רבי עוצמה, לרבות צווי מניעה, חיפוש ותפיסה, וכמובן תביעה כספית נלווית שתוגש על ידי עורך דין פטנטים המטפל בקניינכם. העובדה שניתן לאכוף פטנט בבית משפט מהווה אמצעי הרתעה מקדמי למתחרים ובכך ליצור גם הילת מוניטין סביב החברה ומוצריה.

    1

    התייעצות לגבי אמצאות ורישום פטנטים

    בין לפני ובין לאחר ביצוע חיפוש פטנטים ובכל שלב של המיזם, ניתן להתייעץ עם משרד עורכי דין, והסיבה לכך היא חסיון עורך דין לקוח שקיים בהתאם לחוק. כמשרד העוסק בענייני טכנולוגיה, אפליקציות וקניין רוחני, משרדנו מספק ייעוץ וייצוג משפטי בכל העניינים הרלבנטיים לפטנטים.

    אנו עובדים בשיטה ייחודית המשלבת בקרה של עורך דין לפטנטים כדי לתכנן את הגנת ההמצאה באופן מיטבי ביום הדין באמצעות רישום פטנט, אך גם לא מעלימים עין מרישום מדגם על עיצובו ועל מיתוגו בסימן מסחר. אנו מקפידים על ניסוח משפטי של בקשות הפטנט כדי שבבוא היום ניתן היה להתמודד עם כל טענה בפני רשם הפטנטים בהליכי התנגדות, ביטול ומחיקה של פטנטים, וכן ייצוג בפני בתי המשפט בהליכים לצווי מניעה, חיפוש ותפיסה ותביעות כספיות לאכיפה של פטנטים.

    רישום פטנטים לסטארט-אפים

    יש לראות ברישום פטנט רק חלק מתהליך הקמת סטארטאפ, אשר במרכזו מוצר אטרקטיבי לקהל יעד בשוק רלבנטי. למוצר נשוא הפטנט צריך שתהיה גם משמעות כלכלית ושיווקית עבור הסטארטאפ עצמו. לפיכך יש צורך לנהל את רישום הפטנט, כחלק מתהליך הקמת סטארטאפ. זהו תהליך שאנו מבצעים עם מנטורים ומומחים בראשות עו"ד יריב קדם, עפ"י מפת דרכים שמשלבת את כל ההיבטים הרלבנטיים להקמת סטארטאפ. לבדיקה וייעוץ כיצד זה משתלב עם הרעיון שלך, פנה לפגישת ייעוץ.

    מן התקשורת

    ראיון של עו"ד קדם ב"שש כלכלי" על אפליקציית פפר של בנק לאומי

    מפת הדרכים להקמת סטארט-אפ משלב הרעיון

    ראיון ברדיו תל אביב עם ענבר שנהב – פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה

    שימוש לא חוקי בתמונה ברשתות חברתיות – 'פרקליטים עד הבית', רשת.

    איך רובוטים שואבים את הפרטיות שלכם? 'שבע אקטואלי', כאן.

    איך מקימים סטארט-אפ לאפליקציה? ראיון ברדיו תל אביב

    צור קשר