//
כל עסק, בין אם הוא בחיתוליו ובין אם הוא כבר גדול ומבוסס, מחזיק בסודות ובפרטים חסויים אותם הוא לא רוצה לחשוף לכל. זה יכול להיות סודות מסחריים כמו נוסחה להכנת מזון או רשימת לקוחות חשובה, וזה יכול להיות קניין רוחני כמו רעיון טוב או המצאה שעוד לא נרשמה כפטנט לקניין רוחני, והיא לב-ליבו של הסטארטאפ.
אבל ברגע שמתחילים משא ומתן עם שותף חדש לדרך, משקיע או יועץ, בדרך כלל יש צורך לחשוף לפחות חלק מהסודות המסחריים האלו – וכאן מתחילה הבעיה. איך חושפים סוד מסחרי לאדם חדש, שעוד לא ידוע אם יהפוך באמת לשותף לדרך? ואיך מבטיחים שלא ייקח את הסוד המסחרי הזה ויעשה בו שימוש לרעתכם? כאן נכנס לתמונה NDA – הסכם סודיות, אחד ההסכמים החשובים ביותר שאתם מוכרחים להכיר.
אז מה זה NDA? הקיצור NDA או בצורתו המקורית Non-Disclosure Agreement הינו הסכם סודיות. הסכם הסודיות נועד לשמור כי סודות מסחריים וזכויות קניין רוחני של סטארט-אפ בהתהוות אשר יזם בוחר לחשוף למשקיע, שותף לדרך, עובד, יועץ, איש מקצוע, או צד שלישי אחר, לא יועברו על ידם לאחרים, וכן לא ינוצלו על ידם לטובת עצמם ללא אישורו. החוקים השונים אף מחייבים החתמה על הסכם סודיות כדי לא לאבד זכויות קניין רוחני.
יריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.
בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-
Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).
פעמים רבות – בעיקר בשלב הראשוני של הסטארט אפ – פגישה ראשונה עם צד שלישי תחייב בהכרח חשיפה של סודות מסחריים כדי להניע את הפגישה קדימה ולשכנע את המשקיע או את השותף הפוטנציאלי להיכנס למיזם שלכם. לכן, יש להתנות את קיום הפגישה בחתימה על ההסכם, כדי לצמצם למינימום את הסיכוי לגניבת רעיונות ומשאבים, ולהיות עם ראש שקט במהלך הפגישה, בידיעה שאתם מוגנים.
ניתן לחלק את מסמך NDA לשני סוגים עיקריים: הגנה על סודות מסחריים, והגנה על קניין רוחני:
חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט-1999 קובע כי על בעלים של סוד מסחרי לנקוט באמצעים סבירים לשמירתו, אחרת תאבד בעלותו בסוד המסחרי. מסמך NDA הינו האמצעי המינימלי שיש לנקוט לשם כך ולכן אי החתמה על מסמך Non-Disclosure Agreement עלולה להיחשב כוויתור על סודות מסחריים, אלא אם ננקטו אמצעים סבירים אחרים.
מאידך, שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו בניגוד ל- NDA הינו גזל סוד מסחרי שהפיצוי עליו לפי סעיף 13 לחוק עוולות מסחריות הינו עד 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק (פיצוי סטטוטורי). סוד מסחרי יכול להיות מידע עסקי מכל סוג אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, כגון רשימת לקוחות, רשימת ספקים, נוסחאות להכנת תכשירי קוסמטיקה, נוסחאות להכנת מזון (דוגמת בצק הסוכר RFM), משקאות (כגון קוקה קולה), ועוד.
1
על קניין רוחני מסוג פטנט (להגנה על טכנולוגיה חדשנית) או מדגם (להגנה על עיצוב מוצר חדש או מקורי) יש לשמור בסוד כל עוד לא הוגשה בקשה לרישומם, אחרת הם הופכים לנחלת הכלל ורישומם אסור. אולם חתימה על NDA מצד מי שמגלים לו את האמצאה או העיצוב מאפשרת לגלות את אלו מבלי להפוך אותם לנחלת הכלל, ובכך ניתן לגייס בעלי מקצוע, משקיעים ואחרים למיזם.
ההגנה ב- Non-Disclosure Agreement אמורה להיות על שני האספקטים של הסטארט-אפ: קניין רוחני וסודות מסחריים, ולכל היבט יש את ההסדרים החוקיים הרלבנטיים אליו.
הסכם NDA לא מגיע במידה אחת שמתאימה לכולם. יש להתאים את ההסכם באופן נקודתי בהתאם לסודות המסחריים שלכם ולקניין הרוחני שבו אתם מחזיקים, ולכן יש לנסח הסכם ספציפי וייחודי לכם. כדי לעשות זאת, יש להתייעץ עם משרד עורכי דין המומחה בתחום. בין היתר, ההסכם צריך לכלול פרמטרים שונים כמו ההתחייבויות של מקבל המידע, תקופת ההסכם, אופן השימוש במידע, תוחלת ההסכם וכדומה. שימוש בהסכם סודיות כללי מדי יכול לעלות לכם ביוקר, שכן הוא לא יכסה בהכרח את כל ה"אותיות הקטנות", ויאפשר לצד השלישי לעשות שימוש לרעה במידע שלכם.
הסכם NDA (Non-Disclosure Agreement), או בעברית "הסכם סודיות", הוא הסכם שמטרתו לשמור על סודות מסחריים וכן זכויות קניין רוחני, בין אם של סטארט אפ בהתהוות ובין אם של חברת הייטק גדולה או חברה מכל סוג. מומלץ להחתים על הסכם NDA כל איש מקצוע, יועץ, משקיע, ספק, שותף לדרך או כל צד שלישי אחר שעלול להיחשף לסודות אלו. לרוב, גם עובדים חותמים על מסמך NDA טרם כניסתם לעבודה. לפי ההסכם, אין לחשוף ולפרסם סודות מסחריים אלו ואין לנצלם לטובה אישית, ומי שיעשה כן, יהיה חשוף לתביעות ולתשלום קנסות כספיים גדולים.
החשיבות של הסכם סודיות NDA היא גדולה מאוד. לא פעם, ליבת העסק נטועה בסודות המסחריים ובקניין הרוחני, והם הבסיס לתפקודו. ברגע שהסודות המסחריים האלו נמצאים בסכנה, כך גם קיומו של הסטרטאפ אפ או הארגון מוטל בספק. הסכם סודיות מבטיח כי הסודות החשובים ביותר שלכם נמצאים תחת שמירה, וכי תוכלו לבצע עסקאות בלב שקט, בידיעה שהאדם שעומד מולכם חתם על ההסכם ולא ינצל את המידע לשימושו האישי.
כל עוד לא תחתימו צד שלישי על הסכם NDA, לפי החוק אתם כמו מוותרים בידיעה על הסוד המסחרי שלכם, והצד השלישי יוכל לעשות בו שימוש כאוות נפשו. כמו כן, במידה ואתם מעוניינים ברישום פטנט, החתימה על הסכם NDA היא הכרחית כדי למנוע שימוש לרעה ברעיון שלכם, ופסילת רישומו כפטנט בהמשך הדרך.