פיתוח אפליקציה- כמה עולה לפתח אפליקציה | עו"ד יריב קדם  //

שאלת מיליון הדולר (או פחות…): כמה עולה לפתח אפליקציה?

יש לי רעיון לאפליקציה – למי פונים?

כשנרקם במוחו של יזם רעיון גדול, הוא מרגיש בוודאי שעלה על דרך המלך. הרי ברגע שהרעיון כבר עלה ועושה רושם טוב, מה עוד נותר לעשות? רק ליישם – ולספור את הכסף. המציאות רחוקה מכך: פיתוח אפליקציה נמשך מספר חודשים, ודורש השקעה של כספים, זמן ומשאבים, אף כאשר התמורה לכך היא משמעותית כשהאפליקציה כבר באוויר ומרוויחה. וכאן נשאלות השאלות החשובות ביותר: יש לי רעיון לאפליקציה – למי פונים? איך מפתחים אפליקציה? כמה עולה לפתח אפליקציה ובכלל פיתוח אפליקציה? איך רושמים זכויות יוצרים לאפליקציה? איך מקימים סטארטאפ?

על השאלה הראשונה, התשובה היא ברורה – עו"ד לסטארטאפים שגם בקיא בקניין רוחני, שיוכל לבצע בדיקת פטנטים וקניין רוחני, ולרשום את זכויות היוצרים והפטנט על שמכם, וילווה אתכם יד ביד בכל שלב של הקמת הסטארט אפ. כך תוכלו לישון בשקט ולהמשיך לשלב הבא.

הקמת סטארט אפ

    לתאום פגישת ייעוץ שלח/י פרטיך






    יריב קדם, עו

    יריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.

    בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-

    Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).

    קרא עוד >>


    • מעל 20 שנות ליווי סטראט-אפים וחברות הייטק
    • הקמת סטארטאפים מוגנים משלב הרעיון
    • הגנה בינ"ל, מפת דרכים חכמה, צוות מנטורים בכיר
    • תכנית פיננסית, תכנית גיוס משקיעים

    איך מפתחים אפליקציה? אפשר לפתח אפליקציה ב-5,000 ש"ח?

    ישנן 2 דרכים עיקריות לפתח אפליקציה (לאחר שהגנתם על זכויות הקניין הרוחני שלכם): הראשונה, באופן עצמי אם אתם יודעים לעשות את כל התהליך בעצמכם- אפיון, עיצוב, תכנות. השנייה, בפניה לחברת פיתוח או למפתח שיעשו זאת עבורכם.

    ננסה כאן לפרק לכמה חלקים את התהליך  של פיתוח אפליקציה מבחינת הדרך ומבחינת העלויות הממוצעות והנהוגות כיום בשוק. כך תוכלו להעריך, בגדול, כמה תעלה האפליקציה שלכם ולהבין איך מפתחים אפליקציה בצורה מסודרת ותקינה.

    כמה עולה לפתח אפליקציה?

    סיפורים רבים כבר נשמעו בשנים האחרונות על פיתוח אפליקציות שעלו ליזם 15,000 ש"ח בלבד – ועשו את שלהן. ובכן, במקרה שלכם זה כנראה לא יקרה. אכן, ישנן אפליקציות שניתן לפתח בעלות נמוכה מאחרות, אך חשוב לזכור שיש הבדל בין בניית אפליקציה המצריכה פיתוח פשוט למורכב, ובין איכויות שונות של פיתוח אפליקציה, וכי מלבד עלויות פיתוח אפליקציה, ישנן עלויות נוספות. במה מדובר?

    אז כמה עולה לפתח אפליקציה? יש לכך תשובה ברורה הנקבעת על בסיס פעילותו של המתכנת שלכם.
    המפתח- מומחה לתכנות בשפת המכשירים החכמים, הוא אולי איש המקצוע שיעבוד עבורכם יותר מכול. קחו בחשבון ששכרו הממוצע של מתכנת המבצע בניית אפליקציה עומד כיום על 200 ש"ח לשעה, וכי יש מתכנתים שידרשו גם 500 ש"ח לשעה.
    כאשר אתם ניגשים לחברת הפיתוח, עליכם לבצע באמצעותה אפיון טכני של האפליקציה כפי שעורכים תכנית אדריכלית לבניין, וכן לבצע את עיצוב המסכים, ולבסוף לתכנת אותם. התכנות יכול להיות רק לאחת מחנויות האפליקציות, אולם לרוב הוא לשתיים – Google Play ו- App Store. כך שמספר השעות לכל אלו אינו מועט, וזה עוד לפני רווח מינימלי, שלא לדבר על הבדלי איכויות המעלים את המחיר.
    אז כמה עולה לפתח אפליקציה בסיכומו של דבר- כאשר מדובר באפליקציה פשוטה מאד, מחיר פיתוח אפליקציה יכול לעלות על 100 אלף ₪, ולגבי אפליקציה מורכבת השמיים הם הגבול.

    כמה עולה סטארט-אפ?

    ראשית, בואו נבין שסטארטאפ הוא יותר מתהליך של פיתוח אפליקציה. אפליקציה היא רק חלק מהסטארטאפ, ויש לקחת בחשבון עלויות נוספות שמפורטות בהמשך, הן בשלב ההקמה, והן לאחר מכן. אפליקציה מכוונת ללקוחות שירצו לעשות בה שימוש. אולם הסטארטאפ מכוון לגייס השקעה. כלומר, מבחינת הלקוחות של האפליקציה, צריך להכין את האפליקציה בדרך שתתאים ביותר לצרכים של המשתמשים, מאידך את הסטארטאפ כולו צריך להכין בדרך שתתאים ביותר ללקוחות הרלבנטיים מבחינתו – המשקיעים. משקיעים מביטים על הסטארטאפ כעל מוצר פיננסי, ולמוצר פיננסי יש גם תחליפים. משקיע יכול לשים את כספו על סטארטאפ אחר, טוב יותר, כמו גם על אפיקי השקעה אחרים כמו מניות ונדל"ן. לכן, על הסטארטפיסט להכין את הסטארטאפ היטב, הן בתוכן והן "באריזת המוצר" באופן מקצועי ע"י מומחים, ולא "על הדרך" בעצמו, כדי להיות אטרקטיבי בתשואה הפוטנציאלית ובסיכויים לממש אותה.

    עלויות עו"ד, רו"ח, יועצים שונים

    בעלויות הקמת הסטארטאפ יש לקחת בחשבון עלויות משפטיות להגנה על הפתרון/רעיון, בדרך של רישום זכויות יוצרים ו/או פטנט, על השם והלוגו באמצעות סימני מסחר, ולבחון הביטים נוספים של קניין רוחני. כמו-כן יש לקחת בחשבון הסכמים שונים כמו הסכם מייסדים, הסכם סודיות, הסכם פיתוח ועוד. בנוסף עולה סוגיית והקמת חברה בע"מ כחברת סטארטאפ המיטיבה עם היזם, כלים אסטרטגיים כמו תוכנית עסקית, מצגת, תקציר מנהלים (One Pager), סרטון, ועוד. ברגע שנרשמה חברה ישנן הוצאות שוטפות לרו"ח, אך מצד שני אפשר כבר לקבל החזרי מע"מ על כל הוצאה, ועוד.

    איך רושמים זכויות יוצרים?

    רישום זכויות יוצרים נעשה בשתי דרכים עיקריות. הראשונה היא פניה לרשם זכויות יוצרים במדינה כלשהי שבה מתנהל רישום כזה (כגון ארה"ב או סין), ולהגיש בקשה. הבקשה נבחנת ויתכן שתשלח הודעת סירוב, עליה יש להשיב, וכן הלאה. הזמן שלוקח להליך כזה הוא רב. תשובה ראשונה יכולה להגיע גם תוך חצי שנה או יותר, קל וחומר המשך ההליך, ועלויות הרישום יכולות להגיע בקלות למספר אלפי דולרים.

    הדרך השנייה היא באמצעות פורמט זכויות יוצרים בינלאומי לאפליקציה – בזמן קצר של פחות מחודש ועלות נמוכה יותר.

    אחסון, עדכון ותחזוקה

    לאחר סיום תהליך פיתוח אפליקציה כמו גם בניית אפליקציה ועליית האפליקציה לאוויר יש לדאוג לעדכוני גרסה של האפליקציה בהתאמה למכשירים חדשים שנכנסים עם הזמן, עדכונים למערכות ההפעלה השונות וכו. כל אלו ידרשו עוד שעות תכנות, על פי התעריף שסוכם עם חברת הפיתוח. בנוסף לכך, משתמשים שמורידים את האפליקציה עשויים לאחסן ולשמור מידע על שרתים שאתם מקצים להן. גם אחסון כזה עולה כסף והעלויות רק גדלות ככל שמשתמשים רבים יותר עושים שימוש באפליקציה.

    עלויות השיווק וההפצה

    ישנן לא מעט דרכים לשווק את האפליקציה בחינם או בעלויות נמוכות, אך רובן – למעט מקרים מיוחדים – לא אפקטיביות באמת. אם אתם רוצים להגיע לתודעתם של אנשים רבים ככל האפשר אשר יורידו את האפליקציה שלכם, תצטרכו לפצוח בקמפיינים פרסומיים שעלותם תנוע בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים בחודש לכל הפחות ועשויה להגיע גם לעשרות אלפי ₪ לחודש. ועוד לא דיברנו על שיווק בחו"ל….

    איך מממנים את הסטארט-אפ?

    ישנם מקורות מימון שונים שהם הון עצמי, הלוואה מבנקים שמתמחים סטארט-אפים, משקיעים קרובים כבני משפחה, ומשקיעים זרים- פיננסיים או אסטרטגיים. בנוסף לכך ישנם מסלולי מענקים שנותנת המדינה, חלקם בתנאים נוקשים הדורשים טכנולוגיה חדשנית, וחלקם כמעט ללא תנאים כלל. אבל תפיסתית צריך להתכונן למימון הסטארטאפ באופן הבא:

    1. הון עצמי כגון מחסכונות, הלוואות, מענק שחרור מהצבא וכד'.
    2. גיוס מבני משפחה וחברים סכום, שיחד עם ההון עצמי יגיע לכ- 250 אלף ש"ח למיזם סביר, לפני מע"מ. זהו גיוס המבוסס בעיקר על הכרות עם היזם והרצון לעזור לו, ופחות על הכרות ממשית עם המיזם וסיכוייו להצליח. ככלל, זו הדרך המעשית היחידה לגייס הון לפני סיום הכנת הסטארטאפ כ"מוצר" המוכן לשיווק למשקיע חיצוני ראשון (אנג'ל), שזה השלב הבא. משקיע חיצוני לא ישקיע בהכנת הסטארטאפ כמוצר, שכן הוא אינו מסתמך על הכרות עם היזם אלא על המוצר הפוטנציאלי למכירה, הצוות, ומסמכים רבלנטיים, עשויים היטב, הן באיכות התוכן המקצועי והן ויזואלית: תקציר מנהלים, מצגת, תכנית עסקית, תכנית אסטרטגיה שיווקית, חברה בע"מ, הגנות קניין רוחני- זכויות יוצרים ולעיתים רחוקות גם לאפליקציה, וסימני מסחר לשם וללוגו של הסטארטאפ.
    3. רק לאחר השלמת בניית הסטארטאפ כמוצר, ארוז יפה ויזואלית (במצגת, תקציר מנהלים וכו), ניתן לפנות למשקיע חיצוני ראשון שישקיע בסטארטאפ שלכם (השקעת Seed), ולא רק על סמך הכרות אישית עם היזם.
    4. מכאן ואילך יחלו סבבי גיוס משמעותיים ביותר (B, A ואילך) בעיקר מול קרנות השקעה למינהן ו/או משקיעים אסטרטגיים שתורמים לחברה גם משהו מהותי ומשמעותי מלבד הזרמת כספי השקעה.

    איך מקימים סטארט-אפ?

    כל הנתונים הללו ממחישים כמה השקעה דורשת כל אפליקציה, גם הפשוטה ביותר. לכן, חשוב שכל מהלך כזה ילווה בייעוץ מצד אנשי מקצוע טובים ומנוסים, לרבות לעניין דרכי המימון.
    כמשרד עורכי דין לטכנולוגיה, סטארט-אפים והייטק, אנו מכירים את האפשרויות הללו ונוכל לכוון אתכם וללוות אתכם כדי שתדעו בדיוק מה עליכם לעשות בצעדיכם הראשונים, בעלות מינימלית, ובזמן הקצר ביותר האפשרי.


    מן התקשורת

    ראיון של עו"ד קדם ב"שש כלכלי" על אפליקציית פפר של בנק לאומי

    מפת הדרכים להקמת סטארט-אפ משלב הרעיון

    ראיון ברדיו תל אביב עם ענבר שנהב – פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה

    שימוש לא חוקי בתמונה ברשתות חברתיות – 'פרקליטים עד הבית', רשת.

    איך רובוטים שואבים את הפרטיות שלכם? 'שבע אקטואלי', כאן.

    איך מקימים סטארט-אפ לאפליקציה? ראיון ברדיו תל אביב

    צור קשר