//
שלל מילים כבר נאמרו ונכתבו על הגנה בזכויות יוצרים, מדגם ופטנט על אפליקציה. גם אני בעצמי נדרשתי לכך לא מעט, משום שמדובר באחד הנושאים החשובים ביותר לסטארט-אפ. ישנה צלע רביעית לעניין: זוהי הצלע המתייחסת לסימן המסחרי של האפליקציה. הגנה כזו אינה בגדר חובה בכל מקרה ומקרה, אך ליזמים אשר עומדים לצלול לעומק העולם המסחרי בהחלט מומלץ לחשוב על האפשרות הזו.
קרא עודיריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.
בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-
Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).
סימן מסחר יכול להיות כמעט כל דבר המקשר את המוצר עם יוצריו בעיניו של הצרכן. זו יכולה להיות מילה פשוטה, כמה מילים או משפט, סמליל (לוגו), אותיות, מספרים, צבעים, צורות תלת-ממדיות, ואפילו ריח….
התפוח הידוע עם ה'בִּיס' בצדו הוא סימן מסחר רשום; המותג Waze גם הוא סימן רשום; כך גם המותג Pango, הלוגו Gett של גטקסי, או כל סימן אחר המזהה ומבדיל חברה ממתחריה, יכול להיות (ורצוי שיהיה) סימן רשום. ומדוע עניין זה רלוונטי גם לגביכם, היזמים? משלוש סיבות עיקריות:
רישום שכזה ימנע ממתחרים או מכל גורם אחר להשתמש בסימן המזהה את האפליקציה שלכם וכך להטעות את הצרכנים (ואף לפגוע בכם כלכלית ותדמיתית).
רישום כזה יהווה הגנה טובה כנגד מי שיטען שאתם מפרים את זכויות הקניין הרוחני שלו, ואולי אף ירשום על שמו את הלוגו שלכם. היו דברים מעולם, והם הכי כואבים!
כיצד רושמים סימן מסחר לאפליקציה?
סימן מסחר הוא טריטוריאלי. כך, אם כוונתכם היא לשווק את האפליקציה בישראל בלבד, תוגש בקשה מתאימה למחלקת סימני מסחר במשרד המשפטים. אם האפליקציה מיועדת גם (או רק) לשיווק בחו"ל – המשימה הופכת מעט מורכבת יותר.
במקרה של רישום סימן מסחר בחו"ל, יש להגיש את הבקשה לרשם סימני המסחר במדינה שבה אתם מעוניינים לרשום סימן מסחר לאפליקציה באמצעות עורך דין מקומי. אפשרות נוספת היא להגיש בקשה לארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO) מכוח פרוטוקול מדריד – אמנה בינלאומית שבה חברות מדינות רבות (כולל ישראל), כדי לחסוך עלויות של עורכי הדין במדינות השונות.
עוד לפני שאתם מתחילים בהליך הגשת הבקשה לרישום סימן מסחר לאפליקציה שלכם, מומלץ לבצע חיפוש אחר סימני מסחר רשומים, או בקשות לרישומם, במדינות שבהן אתם מתכוונים להפיץ את האפליקציה – חיפוש שיבטיח כי אין סימן מסחר זהה או דומה לזה שלכם שכבר מתועד במסמכי הרשם המקומי. חשוב לוודא שלא תהיה כפילות – אחרת סימן המסחר שלכם לא יוכל לזכות באישור לרישום.
כדי להבטיח שהתהליך כולו יתבצע על הצד הטוב ביותר, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין בקיא שיבצע חיפוש יעיל עוד לפני הגשת הבקשה, ייעץ לכם בדבר הרשמים שאליהם מומלץ להגיש את הבקשה.